http://roozgozar.comhttp://roozgozar.comhttp://roozgozar.comhttp://roozgozar.comhttp://roozgozar.com
از هر دری سخنی - تجربه های آموزشی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امروز صبح جاتون خالی نبود.رفتیم عمویم را درباغ رضوان به خاک سپردیم.وقتی گودال قبررادیدم خیلی به فکر فرو رفتم یک روز هم نوبت من است.

قبردوطبقه بود وعمویم زیر خاک می شد چقدر گود بود  . . . پس سه طبقه اش دیگه چطوریه؟

رفتم توفکراین که آیا خوبی یابدی اششخاصی که دریک قبربه خاک سپرده میشن یا حتی در کنار هم برروی آنها اثر دارد؟

کاش اگر اثر دارد یک انسان خوب که از محبوبین درگاه خداست همسایه قبرمن باشد

خداجون تورابه محمدقسم تورابه علی سوگنداللهم اجعل محیای محیا محمدوآل محمدومماتی ممات محمد وآل محمد




تاریخ : شنبه 90/5/8 | 5:5 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر

قتل روح الله داداشی دروضعیتی اسف بار،قویترین مردایران وجهان توسطچندپسربچه،خیلی حرفها برای گفتن وپندگرفتن دارد.

 

 

ای جوانان به خودغره نباشید.غروربی جا وعصبانیت های نابجا ارزش نداردکه چندین خانواده درپیامدآنها،درپس بی فکری نوجوانی وازخودگذشتگی نشان ندادن درگیر ناراحتی شوند.مخصوصا دراین جریان که ملتی عزادارشدند.به خانواده محترم داغدارروح الله داداشی مخصوصا به مادرعزیزش تسلیت می گویم.من ازطرفداران پروپاقرص قویترین مردان بودم مخصوصا او که هم درامرورزش سرآمدبودوهم دراخلاق وافسوس می خورم افسوس وازخدامی خواهم روحش راقرین رحمت کند درحرم امام رضا دورکعت نمازبرایش خوانده وامیددارم امام رضا دستگیریش کند. واین که هیچ یک از شما درهیچ زمان دروضعیتی که اکنون خانواده قاتلانش قرارگرفته اندقرارنگیرید....................




تاریخ : سه شنبه 90/4/28 | 11:48 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر
در یک پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز انسان‌ها ببینند.
به گزارش ایسنا، این دانشمند‌ان، با تحلیل دقیق روی فعالیت مغز می‌توانند بگویند که فرد مورد نظرشان دقیق چه شماره‌ای را دیده است.
در مطالعات قبلی پژوهشگران سلول‌های مغزی را در میمون‌ها شناسایی کرده اند که با شماره‌ها ارتباط دارند.
هر چند دانشمند‌ان مناطقی از مغز را در ارتباط با فعالیت‌های عددی در انسان شناسایی کرده‌اند، اما تاکنون ثابت شده بود که الگوهای فعالیت مغزی مرتبط با اعداد خاص، پیچیده و مبهم هستند.
دانشمند‌ان در این تحقیق روی 10 داوطلب مطالعه کرده و اعداد یا نقطه‌ها را روی یک صفحه نمایش در حالی مشاهده می‌کردند که بخشی از قشر مخ این افراد در حال اسکن بود. این منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است.
دانشمند‌ان دریافتند وقتی تعداد نقطه‌ها کم باشد، الگوی فعالیت مغز به تدریج و با روندی طبیعی تغییر می‌کند که قابل تشخیص است، اما وقتی نوبت اعداد می‌شود، این تغییر تدریجی دیگر قابل تشخیص نیست و کار مغز بسیار پیچیده و مبهم می‌شود.
به این ترتیب معلوم شد، روش‌های فعلی به اندازه کافی برای تشخیص این پیشرفت مغزی، حساس و کارآمد نیستند و کدگذاری‌های مغزی بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از تصور دانشمند‌ان است.
محققان با این مشاهدات نقطه‌یی و رقمی خاطر نشان کردند: ما فقط ارزیابی ابتدایی‌ترین اصول سازنده ریاضی را آغاز کرده‌ایم و هنوز هیچ ایده آشکاری از چگونگی تعامل این اعداد و ارقام در مغز انسان و ترکیب آنها با عملیات‌ ریاضی ذهنی انسان نداریم، اما امیدواریم با مطالعات بیشتر به این الگوها و عملکردها دسترسی و آگاهی پیدا کنیم.



تاریخ : یکشنبه 88/7/5 | 8:34 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر

 فرزند شما بیش از 3‌ماه مشغول تفریح و سرگرمی بوده و عملا هر کاری که مایل بوده انجام داده است.

انجام مجدد وظایف مدرسه الزاما برایش خوشایند نیست. برای پشت سر گذاشتن این مشکل کوچک نیازمند آن است که شما کمی بیش از معمول در اختیارش باشید و با تمام محبت‌تان او را در بر گیرید. در اینجا 10 توصیه برای ورود به مدرسه بدون استرس را پیشنهاد می‌دهیم.

 1- او را به ساعت جدید عادت دهید.

 بعد از آن میهمانی‌های تابستانی و تا ظهر خوابیدن‌ها، فرزند شما نیازمند آن است که دوباره به ریتم جدیدی عادت کند. چند روز قبل از ورود به مدرسه، از او بخواهید که شب‌ها زودتر به رختخواب برود و صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شود. بهتر است که دیرتر از 9‌شب به رختخواب نرود و نیم ساعت هم به مطالعه در رختخواب اختصاص دهد.

2- او را از نظر روانی آماده کنید.

چند روز قبل از ورود به مدرسه، با او در مورد مدرسه حرف بزنید. برایش توضیح دهید که به چه دلیل باید به مدرسه برود و رفتن به مدرسه چه مزایایی به همراه دارد. گفت‌وگوهایتان باید مطابق با شخصیت و سن فرزندتان باشد. مثلا همکلاسی‌هایش را دوباره می‌بیند و با همکلاسی‌های جدید آشنا می‌شود، به فعالیت‌های جدیدی پی می‌برد و چیزهایی را یادمی‌گیرد که به رشد او کمک می‌کند.

 

3- به او اطمینان خاطر دهید.

 

او دل نگران است و زمانی که از ورود به مدرسه با او سخن می‌گویید، گریه زاری می‌کند: «نه، من نمی‌خوام مدرسه برم!». این امر طبیعی است. به او بگویید به‌دلیل آنکه می‌خواهد معلم و کلاس‌اش را عوض کند، نگرانی او را درک می‌کنید و زمانی که شما نیز به سن و سال او بودید روزهای ورود به مدرسه همین نگرانی‌ها را داشتید اما دوست‌های زیادی پیدا کردید. به او توضیح دهید که درصورت هر‌گونه مشکل، برای کمک به او و مقابله با آن در کنار او خواهید بود.

 

4- او را آماده کنید تا مستقل باشد.

 

به‌خصوص بچه‌های کوچکتر، عدم‌استقلال در آنان موجب استرسی واقعی می‌شود. برای جلوگیری از آن به او کمک کنید تا به تنهایی لباس‌هایش را بپوشد و در‌بیاورد. برای کمک به او می‌توانید برچسب‌هایی که روی آنها اسم و یا علامتی نوشته شده است را روی لباسش بدوزید تا بتواند به آسانی آن‌را را تشخیص دهد. علاوه بر آن، احتمال دارد که2 کودک لباس شبیه بهم بپوشند و این امر از سردرگمی مداوم آنان جلوگیری می‌کند.

 

5- مراقب سنجش بینایی، شنوایی، معاینه دندان‌ها و واکسیناسیون او باشید.

 

برای آینده فرزندتان مهم است که این معاینه‌ها را انجام دهید زیرا بعید نیست که به‌دلیل ضعف بینایی و یا شنوایی‌، کودک به شاگرد ضعیفی تبدیل شود. اگر نتواند به‌خوبی ببیند و یا حرف‌های معلم را به درستی بشنود، چگونه می‌تواند درس‌هایش را به‌خوبی یاد بگیرد؟

 

6- فرزندتان را با مدرسه جدید‌ش آشنا کنید.

 

منتظر نخستین روز مدرسه نمانید تا مدرسه جدیدش را به او معرفی کنید. هیچ‌چیزی دلهره‌‌آورتر از مکانی نیست که هیچ شناختی از آنجا ندارد زیرا در محیط جدید احساس سردرگمی می‌کند. برای آنکه او را با مکان جدید آشنا کنید، او را چندین بار به مدرسه ببرید و مکان‌هایی چون حیاط مدرسه، کلاس‌ها‌، محوطه سرپوشیده را به او نشان دهید. او را روزهایی که مدرسه برای ثبت نام باز است، به مدرسه ببرید. این عمل در روز ورود به مدرسه به او شناخت جدید و اعتماد به نفس می‌دهد.

 

7- برای او کتاب‌هایی در مورد مدرسه بخرید.

 

کتاب‌هایی در مورد مدرسه و به‌خصوص نخستین روز مدرسه برایش تهیه کنید. بچه‌ها عاشق این هستند که با قهرمانان داستان‌های کتاب‌های آموزشی همزاد پنداری کنند. علاوه بر آن می‌فهمند بچه‌های دیگری هم هستند که روز اول مدرسه یا گریه می‌کنند و یا دل نگران هستند. و با تمام این حرف‌ها همیشه این مسئله ختم به‌خیر می‌شود!

 

8- کیف کوچکی برای وسایل شخصی‌اش آماده کنید.

 

داخل کیفش شیئی که به آن علاقه خاصی دارد مثل یک اسباب بازی، عکس‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، و یا یک عروسک پارچه‌ای بیاندازید. با این عمل، به او اطمینان خاطر می‌دهید که قسمتی از محیطی که به آن عادت دارد را به همراه دارد.

 

9- اولین روز مدرسه

 

برای آنکه نخستین روز مدرسه باعجله خود را آماده نکنید، دیر از خواب بیدار نشوید. فرزندتان باید به راحتی از خواب بیدار شود و صبحانه خوبی بخورد. چنانچه به‌دلیل اضطراب اشتها نداشته باشد، به او اصرار نکنید اما برایش تغذیه‌ای مثل ساندویچ نان و پنیر، میوه و... آماده کنید و داخل کیف مدرسه‌اش بگذارید

 

10- او را تا مدرسه همراهی کنید.

 

درصورت امکان او را تا کلاس‌اش همراهی کنید. و چنانچه نتوانید او را ببرید، احساس گناه نکنید بلکه همه چیز را خوب برایش توضیح دهید سعی کنید سرشب برایش وقت بگذارید تا او بتواند نخستین روز مدرسه را برایتان تعریف کند.

 

 

 




تاریخ : یکشنبه 88/7/5 | 8:10 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر
اقدام‌پژوهی (پژوهش در عمل) رویکردی سازنده در جهت گسترش تواناییهای کارورزان در عرصه‌های مختلف شغلی است. در حوزة آموزش و پرورش نیز این اندیشه گامی اساسی در جهت اصلاح و بهبود محسوب می‌شود که با تکیه بر توانایی‌‌ها و مشارکت عمومی به‌ثمر می‌رسد. با این رویکرد همه کارکنان می‌توانند به عنوان عنصری سازنده و فکور در جهت شناسایی مسایل و حل آنها در محیط‌های آموزشی
سازماندهی و به‌کار گرفته شوند. اقدام‌پژوهی با گذر از برخی تشریفات سنتی درحوزة تحقیقات، فرصت دانش‌آفرینی را در سطحی فراگیر مهیا می‌سازد؛ به نحوی که هر کارورز می‌‌تواند برای بهبود فعالیت‌های شغلی خود، طرحی نو را دراندازد و حرکت خود را به‌سمت بهبود و پیشرفت سامان دهد. بکارگیری این اندیشه در حوزة آموزش و پرورش، توسعة ظرفیت بهبود در نظام آموزشی از طریق اندیشه هزاران معلم و مدیری است که می‌توانند در مسیر کامیابی دانش‌آموزان از آموزش و تحصیل حرکتی اساسی به‌عمل آورند. با این وصف باید برای فهم و گسترش این اندیشه در نظام آموزشی کوشش‌های بیشتری به‌عمل آید، تا جایی که هر معلم و مدیر اقدام‌پژوهی را یکی از وظایف خود در جریان آموزش به‌حساب آورد.
زمینه‌های گسترش اندیشة پژوهش در عمل  یکی از دلایل گسترش اندیشه پژوهش در عمل، ناکارآمدی تحقیقات آموزشی در رفع نیازهای آنها در کلاس درس است. استیگلر و هیبرت (ترجمه سرکار آرانی و مقدم، 1383) با ذکر برخی کاستیهای روشهای سنّتی پژوهش در پاسخگویی به نیاز معلمان، این فعالیت‌ها را برای بهبود آموزش و تدریس ناکافی می‌دانند. ممکن است محققان بسیار باهوش باشند ولی به اطلاعات مشابهی که معلمان در مواجهه با دانش‌آموزان واقعی در شرایط کلاس‌های واقعی و با اهداف یادگیری واقعی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، دسترسی ندارند. محققان برای بهبود آموزش باید بیش‌تر به اموری که در حال حاضر برای معلمان قابل درک است، پی ببرند. این موقعیت به‌ویژه در کشور آمریکا قابل مشاهده است. در مقابل هر کشور ژاپن فرصتهای مناسبی برای دانش‌آفرینی توسط معلمان پیش‌بینی شده است. از مسیر این فرصت‌ها، نه تنها به توسعه شایستگی‌های معلمان پرداخته شده است؛ بلکه دانش مرتبط با آموزش را که با کلاس درس در ارتباط است و شاغلان به حرفة معلمی نیز می‌توانند در آن سهیم شوند را توسعه می‌دهد. نه تنها گروههای پژوهش در کلاس‌های درس در همة مدارس فعالند بلکه فرآیند طراحی و نقد درس‌ها در فرآیند پژوهش، بخش جدایی‌ناپذیر از فعالیت حرفه‌ای معلمان و محققان است.
    کاستل (1993) در مطالعه‌ای گزارش می‌کند که تحقیقات آموزشی در حال از دست دادن اعتبار خود هستند. این تحقیقات متهم به بی‌توجهی به پاسخگویی به سوالات اساسی نظام آموزشی هستند. دلیل مهم هم اغلب این نکته ذکر می‌شود که آنها به ندرت منجر به بهبود عمل می‌شوند. با وجودیکه نمونه‌های فراوانی از پژوهشهای فعلی و گذشته مبتنی بر نوآوری در کلاس درس وجود دارد، آنها اغلب زودگذر و موقت مطرح و مؤثر واقع شده‌اند. این انتقادات باعث شده که پژوهشگران به کارهای مرتبط با موضوعات مدرسه توجه بیشتری به‌عمل بیاورند (به‌نقل از کاندیف و شولمن 1998).
    پروفسور کاترین اسنو (2002) برای بکارگیری یافته‌های پژوهشی توسط معلمان قایل به تحوّل در روابط کنونی است. در حال حاضر پژوهشگران دیدگاههایی را تولید می‌کنند و یافته‌هایی را ارایه می‌کنند اما انتقال آنها در عرصه عمل معمولاً مناسب صورت نمی‌پذیرد و در عمل از آنها استفاده چندانی نمی‌شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که دشواریهای عمل نیز به‌درستی به پژوهشگران منتقل نمی‌شود. کارگزاران آموزشی نگران برای عمل مطلوب، نفوذ چندانی برای انتخاب مشکلات مورد مطالعه پژوهشگران ندارند. باید فضایی ایجاد شود که پژوهشگران و کارگزاران در مقامی برابر باهم قرار گیرند. این موقعیت فرصتی برای حضور پژوهشگران در مدارس و شناسایی مسایل از محل مناسب آن می‌نماید و موجب می‌شود تا سفارش و به تعهدات بین پژوهشگران و کارگزاران انجام شود. چیزی که در حال حاضر فراهم نیست. یک چالش در حال افزایش در پیمودن فاصلة بین پژوهش و عمل از این ناشی می‌شود که فعالیت‌های پژوهشی بر حسب مشکلات عمل طراحی شده‌اند و باید نهایتاً به بهبود عمل منجر شوند که این اتفاق کمتر اتفاق می‌افتد. نتایج کنونی تحقیقات کمتر در مسیر آگاه‌سازی معلمان و تأثیرگذاری بر عمل آموزشی هدایت می‌شوند.
www.gse.harvard.edu
    کاریک وزیر پیشین آموزش و پرورش استرالیا (به نقل از مهرمحمدی، 1379) با ناامیدی و دلسردی از وضع موجود تأثیرگذاری یافته‌های پژوهشی بر تصمیم‌گیری‌ها، از این گفتة پژوهشگر سرشناس آمریکایی، جین گلاس حمایت می‌کند که اطلاعات ذخیره شده در سیستم عصبی ده معلم شایسته در خصوص چگونگی ادارة کلاس درس و ارتقای سطح یادگیری در آن، بیش از مقدار اطلاعاتی است که یک معلم عادی قادر است با استفاده از تمام ژورنال‌های مخصوص انعکاس نتایج تحقیقات آموزشی و تربیتی به دست آورد. این جنبه از مسأله نیز ضمن این که دربردارندة تأکید بر انجام مطالعاتی است که به اندازه‌گیری اثر یافته‌های پژوهشی می‌پردازد و یافته‌های تحقیقاتی مؤثر از غیرمؤثر را تمیز می‌دهد، دربردارندة این الهام نیز است که یافته‌های پژوهشی باید به زبان غیرتخصصی و قابل فهم و با استفاده از روش‌های سودمند برای کارگزاران، مسوولان اجرایی و معلمان و مربیان تبیین و تشریح شود. تا زمانی که این مهم حاصل نشود، کمیت و کیفیت پژوهش‌های انجام شده در رسیدن به وضع مطلوب از حیث کاربرد یافته‌ها مؤثر واقع نخواهد شد. (101ـ100)
    این وضعیت در یک مقایسة شهودی (به‌نقل از مرویت گال و همکاران، ترجمه نصر و همکاران، 1383) بخوبی مطرح شده است. در نظر بگیرید اگر پزشکان، پایة دانش پژوهشی پزشکی خود را از دست می‌دادند، بیشترشان از کار باز می‌ماندند و در این‌صورت هیچ فکری برای درمان هیچ بیماریی، به جز بیماریهای عمومی نداشتند، برای مثال، اگر جراحان فاقد دانش مبتنی بر پژوهش دربارة کارکردهای قلب، بیهوشی، معنای علایم بیماری و خطرهای احتمالی شیوه‌های خاص جراحی بودند، نمی‌توانستند جراحی قلب باز را انجام دهند. در مقابل اگر مربیان تعلیم وتربیت، مجموعه دانشی را که تاکنون از پژوهش تربیتی فراهم آمده، از دست بدهند، تقریباً تأثیری بر کار آنها نخواهد داشت و مدارس نیز کار خود را همان‌گونه که انجام می‌دهند، ادامه خواهند داد. همچنین به‌دشواری می‌توان معلمانی را تصور کرد که تدریس دانش‌آموزان را نپذیرند فقط به این دلیل که دانش کافی مبتنی بر پژوهش دربارة فرآیند یادگیری یا تأثیر روشهای مختلف آموزشی را دست ندارند (ص18ـ17).
    یکی از دلایل عمده نارکارآمدی تحقیقات آموزشی در تأثیرگذاری بر فعالیتهای کلاس درس را ناشی از روش شناختی تحقیقات ذکر می‌کنند. در حال حاضر بیشتر تحقیقات آموزشی با استفاده از روشهای کمی انجام می‌شوند. بستر فلسفی تحقیقات کمی، فلسفه تحصّلی (پوزیتیویسم) است که ضمن تأکید بر برون‌گرایی و عینیت، با اعمال اجتماعی به‌عنوان توابعی از یک نظام جبری رفتار می‌کند. به گفتة کار و کمیس در چنین روش تحقیقی، محقق صرفاً یک ابزار است؛ که تحقیق به وسیلة او انجام می‌شود و خود او به عنوان یک ناظر بی‌طرف و خنثی، نقشی در پیشرفت علم ندارد. در واقع، پوزیتویست از راه ارجاع به قوانین اصول نظری، اعمال اجتماعی ـ در این مورد افت تحصیلی ـ را توجیه می‌کند. در حالی که موضوع تحقیق عمل آموزشی، اعمال اجتماعی هستند . این بهبود عمل،‌ مستلزم ادراک عمل به‌وسیله محققان (دست‌اندرکاران آموزشی) و سرانجام بهبود شرایط و اوضاع اجتماعی است که عمل در آنها انجام می‌گیرد. (بیژن ظهوری زنگنه و زهرا گویا، 1376).
    تحقیقات آموزشی معمولاً یافته‌های قابل تعمیم را ارایه می‌دهند که قابلیت بکارگیری در برخی موقعیت‌ها را ندارند. شون (به نقل از گویا، 1383) در این زمینه این سوال رامطرح می‌کنند که اگر کارورزها با مسایل غیرعادی روبه‌رو شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اوضاع غیرعادی، حداقل غیرقابل تشخیص هستند و یک راه حل تکنیکی فوری ندارند. بنابراین نظریه شون، وقتی‌که کارورزها با اوضاع پیچیدة مهمی روبه‌رو می‌شوند که با به‌کارگیری تکنیک‌های تعمیم داده شده قابل حل نیستند، در واقع درگیر فرآیند «قرارگاه مسئله » می‌شوند و بازتابی عمل می‌کنند. یعنی در حقیقت همین مفهوم «قرارگاه مسئله» است که به عمل بازتابی را از عقلانیت تکنیکی ـ که به عنوان معرفت‌شناسی غالب مجامع تحقیق است ـ متمایز می‌کند.
    با این تفسیر نارکارآمدی شیوه‌های موجود تحقیقات آموزشی و همچنین ضرورت فعال بودن کارگزاران آموزشی به عنوان عاملان تغییر در محیط‌های کاری موجب شد که اندیشه پژوهش حین عمل به‌سرعت گسترش و به‌عنوان یک راهکار اساسی برای بهبود آموزش و تدریس در نظامهای آموزشی، جایگاه خود را بیابد. با این تفکّر جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش بتدریج در مسیر تحوّل و تأثیرگذاری هر چه بیشتر فعالیت‌ها بر تدریس و ایجاد تحول در آموزش رهسپار گردیده است که از شواهد آن می‌توان به گسترش تعامل پژوهشگران با کارمندان برای انجام یک کار معنی‌‌دار و تأثیرگذار اشاره نمود.
ویژگیهای اقدام‌پژوهی
    اقدام‌پژوهی یک شکل غیر‌سنتی پژوهش است که اغلب جامعه‌محور است و توسط یک کارورز یا جمعی از آنها انجام می‌شود. (رضایی، 1383) فرنچ و بل (1973) اقدام‌پژوهی را به عنوان مکملی برای فعالیت بهسازی سازمانی تلقی می‌کنند. (به نقل از ساکی 1383). بازرگان (1372) نیز اقدام‌پژوهی را فعالیتی مرتبط با بهبود کیفیت آموزش می‌داند که بوسیله آن موقعیت‌های نامعین ملموس و مرتبط به اقدام‌ها و عملیات آموزشی مشخص می‌شود. این رویکرد می‌تواند مورد استفادة همة دست‌اندرکاران نظام آموزشی که با فرایند یاددهی ـ یادگیری سروکار دارند، قرار گیرد. در اقدام‌پژوهی، معمولاً معلم خود پژوهشگر است و نقش اصلی پژوهش به عهدة او می‌باشد؛ زیرا به‌وسیله معلم به عنوان مجری اصلی طرح تحقیق اقدام‌پژوهی، می‌تواند مساله ملموسی را که با آن روبه‌رو است، مثلاً مشکلات فرآیند تدریس را به‌طور گام‌به‌گام در طول یک مدت معین و با استفاده از ساز و کارهای گوناگون پژوهشی (پرسش‌نامه، مصاحبه و غیره) مورد کندوکاو قرار دهد.
    کارسون (به نقل از امام‌جمعه و سعیدی رضوانی 1382) پژوهش در عمل را چیزی جز تفسیر عمل نمی‌داند. به عبارت دیگر،‌پژوهش در عمل بصیرتی است که در سایة کنش‌ها و اعمال انجام می‌گیرد و هدف آن بهبود بخشیدن به حیات و زندگی فکری و ذهنی و عرصه‌ای است که فرد با آن سروکار دارد. در تحقیق حین عمل، فرد محقق به‌صورت مشارکتی و نه به شکل بوروکراتیک، وضعیت را بهبود می‌بخشد، نه آن که در قالب یک سری دستورالعمل‌های اداری این‌ کار را انجام می‌دهد.
    ریزن (به نقل از ساکی 1383) نارضایتی از وضع موجود و تلاش برای بهبود آن را هدف اصلی اقدام‌پژوهی می‌داند. از دیدگاه وی اقدام‌پژوهی بیشتر نوعی رویکرد را به پژوهش مطرح می‌سازد نه یک متدلوژی خاص پژوهشی را. در اقدام‌پژوهی دانش عملی که برای زندگی افراد مورد نیاز است، تولید می‌‌گردد.
    مک‌نیف و همکاران (ترجمه آهنچیان، 1382، ص25) اقدام‌پژوهی را نوعی پژوهش کارورز معرفی می‌کنند که می‌تواند به شما کمک تا در هر جایی که مشغول به‌کار هستید، وظایف شغلی خود را به نحو بهتری انجام دهید. به‌زبان ساده، پژوهش کارورز بدین‌ معناست که پژوهش توسط خود افراد و ضمن کارشان صورت می‌گیرد.
    راسل (1997) اقدام‌پژوهی را فرآیندی می‌داند که در آن وضعیت آموزشی دانش‌آموزان به‌منظور بهبود یادگیری آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. این حرکت برای دانش‌آموزان و همراه با آنان صورت می‌پذیرد (به‌نقل از ساکی، 1383).
    مهرمحمدی (1377) اقدام‌پژوهی را چنین تعریف می‌کند: این رویکرد به‌ این معناست که معلم با ذهنیت پژوهشگرانه و با برخورداری از هنجار آزمایشگر، با موقعیت‌های عینی که با آنها سر و کار دارد، به‌عنوان یک مساله و موضوع تحقیق برخورد کرده، این‌باور را در خود ایجاد نماید که می‌تواند برای حل مشکل یا ارتقاء بخشیدن به کیفیت کار خود راه حلی پیدا کند. مانند مشکل رفتاری یک یا چند شاگرد، مشکلاتی که در یادگیری وجود دارند، پیشرفت تحصیلی یک یا چند دانش‌آموز و یک مساله آموزشی. معلم می‌تواند این‌گونه مسایل را به‌عنوان یک موضوع تحقیقاتی انتخاب کند و از طریق مطالعه، هم‌فکری و تبادل‌نظر با همکاران به فرضیه‌های مشخصی دست‌ یابد و سپس آنها را در کلاس درس خود به‌کار گرفته، به‌اجرا بگذارد و نتایج حاصل از هر یک را بررسی کند که تا چه حد در رفع مشکل موثر واقع شده است. بدین‌ترتیب معلم در استقبال از دانش جدید و خلق معرفت سهیم و شریک شده و به عنوان پژوهشگر عمل کرده است.
    گی (1991) هدف اقدام‌پژوهی توسط معلمان را مطالعه و حل مسایل کلاس درس از طریق به‌کارگیری روش‌های علمی ذکر می‌کند. براین اساس، اقدام‌پژوهی ناظر بر مطالعه مجموعه‌ای از مسایل آموزشی فراروی معلمان در سطح کلاس‌های درس است که توسط خود آنها مورد مطالعه قرار می‌گیرد. با این ویژگی، محدودة فعالیت‌های اقدام‌پژوهی در حوزة کلاس درس و ناظر بر موقعیت‌های خاص و محلی تعریف می‌شود. از این‌رو تعمیم یافته‌ها و استفاده از نتایج اقدام‌پژوهی در سایر موقعیت‌ها اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند. وی اقدام‌پژوهی را فعالیتی محدود به مطالعه مسایل کلاسی می‌داند ودر تمایز آن با سایر روش‌های تحقیق ـ که منجر به تولید نظریه‌ها می‌شوند ـ می‌گوید تولید یک نظریه که متضمن ارایه ده اصل از یادگیری باشد، می‌تواند نیاز به انجام صدها مطالعه اقدام‌پژوهی را از بین ببرد. اقدام‌پژوهی کوششی پژوهشی برای مطالعه نیازهای فوری‌ای است که نمی‌توان برای حل آنها در انتظار پاسخ‌های نظریه‌ها ماند.
دلاور (1382) اهداف پژوهش در عمل را چنین برمی‌شمارد:
    1.این پژوهش وسیله‌ای برای چاره‌اندیشی دربارة مسایلی است که در موقعیت‌های خاص، تشخیص داده می‌شود. به‌عبارت دیگر، روش مورد بحث ابزاری برای بهبود یا نوعی پیشرفت در موقعیت ویژه‌ای است.
    2.وسیله‌ای برای آموزش ضمن خدمت است. بدین‌ترتیب، معلمان را در راه فراگیری مهارت‌ها و روش‌‌های جدید یاری می‌کند و توانایی تحلیل آنان را افزون‌تر ساخته و خود‌آگاهی آنها را بالا می‌برد.
    3.این شیوة پژوهشی، ابزاری برای تزریق رویکرد مبتنی بر نوآوری به پیکرة آموزش و یادگیری است.
    4.روشی برای بهبود و شرایط طبیعی در بین معلمان و پژوهشگرانی است که با کاردانشگاهی سروکار دارند. همچنین شکست در حیطة تحقیق سنتی را چاره‌اندیشی کرده و پیشنهادهای روشنی ارایه می‌کند.
رسول و بردبری (2001) از منظری دیگر اهداف پژوهش در عمل را چنین اعلام می‌نمایند:
    1. در هم شکستن سنت باور تولید دانش در عصر مدرن که براساس این سنت، افراد بشر صرفاً از یک راه معین می‌توانند برای کسب دانش و رسیدن به واقعیت امور استفاده کنند.
    2.آزاد کردن فرایند تولید دانش از قید و بند روش‌ها و تدابیر خشک و انعطاف‌ناپذیر که به‌طور سنتی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اتخاذ شده است.
    3.مشارکت فعال در امر تغییر و رهایی از جهان‌بینی تجددگرا که بر مبنای فلسفه اثبات‌گرا و نظام ارزشی ناظر بر پیشرفت اقتصادی بنا شده باشد.
    4.مشارکت فعال در توسعة تفکر جدید دربارة روایی و کیفیت تحقیق (به‌نقل از نویدی 1382).
برخی دیگر از اهداف اقدام‌پژوهی به‌شرح زیر برشمرده شده است:
•    ایجاد سازگاری میان عمل و نظریه، توسعه تفکر انتقادی، بهبود عمل آموزشی، کمک به افراد در افزایش شناخت آنها از موقعیت خود، تقویت احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس در معلمان، افزایش شناخت از مسایل کلاس درس، مشارکت و مداخله معلم در امور پژوهشی مربوط به کلاس درس خود، کاربست سریع‌تر یافته‌های پژوهشی، تقویت بیشتر رابطة میان معلمان و پژوهشگران آکادمیک، کشف رابطه ساختارهای آموزشی و مدرسه با عمل تدریس و یادگیری، آشنایی با روش‌های علمی که به بهبود تدریس کمک می‌کنند. (به نقل از ساکی، 1383، ص 103 ـ 102)
محور وحدت‌بخش کلیة ویژگیها و اهداف ذکر شده، توسعه تواناییهای معلمان برای درک و فهم بیشتر دشواری‌های آموزش و تدریس و راههای رویارویی با آنها است. پژوهش در عمل می‌کوشد تا با تکیه بر دانش و تجربه معلمان، ظرفیت‌های جدیدی را در حل مسایل آموزش بگشاید.
چارچوب عمل دراقدام‌پژوهی
    انجام پژوهش به‌شیوة اقدام‌پژوهی با تنوعی از سلیقه‌ها و شکل‌ها همراه است که اصولاً برگرفته از رویکرد کثرت‌گرایی است که از مفروضه‌های اساسی پژوهش در عمل می‌باشد.
    از دیدگاه نویدی (1383) اقدام‌پژوهی بسیاری از روش‌های معرفت‌شناسی را مورد توجه قرار می‌دهد و در شرایط مقتضی آنها را به خدمت می‌گیرد. رویکرد اقدام‌پژوهی افراد را در قید و بندهای ضوابط دست و پاگیر نظریه‌های از پیش تعیین شده گرفتار نمی‌سازد و در عین‌حال، اعضای جامعه اقدام‌پژوهی را ترغیب می‌کند که خود آنها، متناسب به موقعیت‌ها عمل نمایند. از این حیث می‌توان گفت که کثرت‌گرایی بر روش اقدام‌پژوهی حاکم است. اقدام‌پژوهان دامنه وسیعی از روش‌های تحقیق را به‌خدمت می‌گیرند. جهان‌بینی مشارکتی مستلزم ارتباط و همکاری انسان‌ها با یکدیگر است و چون همه انسان‌ها برای رسیدن به حقیقت از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند در رویکرد اقدام‌پژوهی نیز از راه‌های مختلف برای کسب دانش استفاده می‌شود.
    اما در عین تنوع، مفروضات مشترکی نیز پژوهش در عمل را پوشش داده که توجه به آنها برای اقدام‌پژوهان ضروری است:
    1.پژوهش در عمل (اقدام‌پژوهی) با اندیشه پیرامون عمل آغاز می‌شود. اندیشه‌ای که مبتنی بر انتقاد از وضع موجود می‌باشد. چرا دانش‌آموز یا دانش‌آموزان در مسیر یادگیری با دشواری مواجهند، چگونه می‌توانم وضعیت تدریس خود را بهبود بخشم؟ چگونه برخی از معلمان قادر به ارایه شکل بهتری از تدریس در کلاس هستند؟ چرا برخی دانش‌آموزان بهتر از برخی دیگر یاد می‌گیرند؟ و... این گام آغازین برای حرکت در جهت بهبود و تغییر است. به عبارت دیگر در اولین مرحله، توجه کارورز به موضوعی که در مسیر تحقق اهداف مانع ایجاد نموده است جلب می‌شود.
    2.در اقدام بعدی اقدام‌پژوه به کنکاش در علل بروز مانع می‌پردازد. اطلاعات را با استفاده از ابزار گوناگون گرد می‌آورد و با تجزیه و تحلیل آنها، روش‌های حل مساله را برمی‌گزیند. در این مرحله از همراهی و خدمات علمی همکاران خود و صاحب‌نظران در دسترسی بهره می‌برد که بتواند اطلاعات را در مسیر حل مشکل هدایت کند.
    3.گام بعدی بکارگیری راه حل پیش‌بینی شده‌ای است که در آن لحظه بهترین راه از جنبه‌های مختلف برای حل مشکل تشخیص داده شده است. در مسیر اجرای راه حل نظارت لازم از سوی کارورز پیش‌بینی می‌شود که اقدام آنگونه که شایسته است به مرحله اجرا درآید.
    4.ارزشیابی نتایج اقدام، گام بعدی است. پس از آنکه اقدام پیش‌بینی شده در موعد مناسب خود به‌مرحله اجرا درآمد، آثار این اقدام بر حل مشکل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به‌ویژه فراهم‌سازی مقایسه دو دسته اطلاعات ـ قبل و بعد از اقدام ـ می‌تواند امکان قضاوت عادلانه‌تر را پیرامون اثربخشی اقدام فراهم سازد.
    5.با تشخیص نتایج حاصل از اقدام، کوشش برای آغاز فعالیتی دیگر در مسیر بهبود و مساله فراهم می‌آید تا جائیکه مشکل و مسأله از مسیر حرکت حذف و تأثیر آن در عمل به حداقل ممکن برسد.
    با این توصیف اقدام‌پژوه یک فرآیند حلزونی شکل را برای حل مساله آغاز می‌کند که با مراحل توجه، مشاهده، بازتاب و تفسیر به سرانجام می‌رسد. توجه به عملی معطوف می‌شود که باید تغییر کند و بهبود یابد. ملاک این قضاوت پیرامون عمل نیز بایدها و نبایدهایی است که به عنوان ارزش‌های شغلی مطرح هستند. قضاوت براساس هدف‌هایی است که قرار بوده در کلاس تحقق یابند. مرحله دیگر بازتاب پیرامون عمل است. بازتاب در چگونگی تشخیصی است که در مرحلة قبل صورت پذیرفته است. در این مرحله کوشش می‌شود مساله کالبد شکافی گردیده، راه‌های کاهش یا برطرف نمودن آن شناسایی شود. کدام ساختار کلی و مفهومی است که فضای عمل را با دشواری مواجه نموده است؟ آیا برای اثربخش نمودن فعالیت موجود، راه‌های دیگری را می‌توان پیدا نمود. ایجاد یک مدل نظری (یا راه حل) برای بهبود وضعیت موجود، دربرگیرندة مرحله بعدی کار است. این مدل نقاط قوت و ضعف و همچنین کارکردهای اقدام پیش‌بینی شده را روشن می‌سازد و سرانجام برنامه‌ریزی اعمال تغییرات در عمل است. نظارت بر اعمال راه‌حل پیش‌بینی شده به‌نحویکه انتظارات را به درستی فراهم سازد، از کوشش‌های اقدام‌پژوه در این مرحله از کار می‌باشد. به‌طور کلی فعالیتهای اقدام‌پژوهی در یک فضای ترکیبی از نظریه و عمل به‌ثمر می‌رسند.
نتیجه‌گیری
    اقدام‌پژوهی یا پژوهش حین عمل به عنوان یکی از ابزارهای بهبود آموزش و تدریس جایگاه خود را به‌سرعت در نظامهای آموزشی بازیافته است. از دلایل گسترش این اندیشه در نظام آموزشی، ناکارآمدی تحقیقات سنتی در پاسخگویی به سوالات اساسی آموزش و پرورش به‌ویژه در سطح کلاسهای درس است. مدتها است که فاصلة بین تحقیقات سنتی و نیازهای معلمان منشاء اعتراض و انتقاد از شیوه‌های موجود تحقیقات آموزشی گردیده است. گرچه باید سهم و نقش این‌گونه تحقیقات را در جای خود محفوظ و محترم شمرد؛ اما بخشی مهم از نیازهای معلمان، اصولاً با روشهای سنتی قابل پاسخگویی نیستند و معلمان باید خود فعالانه در تولید دانش بومی مورد نیاز عمل نمایند. دانشی که قابل کاربرد در موقعیتهای نامعین آموزشی و تدریس توسط آنها می‌باشد. بدیهی است این دسته از فعالیتهای پژوهشی نیز اعتبار مربوط به خود را دارا می‌باشند و نمی‌توان آنها را جایگزین بخش دیگری از تحقیقات نموده پیام اقدام‌پژوهی به پژوهشگران و کارورزان این است که آموزش و پرورش ماهیتی پیچیده و چند وجهی دارد که نمی‌توان نیازهای پژوهشی آن را صرفاً با تکیه بر چند روش ـ به‌ویژه سنتی ـ مرتفع نمود. باید برای بهبود آموزش و تدریس از همه ظرفیتهای پژوهشی از جمله پژوهش در عمل استفاده نمود. از سوی دیگر پژوهشگران آکادمیک نیز این پیام‌رسای اقدام‌پژوهی را شنیده‌اند که نمی‌توان با فاصلة زیاد از مدرسه، فرصت تأثیرگذاری بر آن را بوجود آورد. باید پژوهشگران ارتباط نزدیک‌تری با معلمان در سطح مدارس و کلاس‌های درس برقرار نمایند تا یافته‌های پژوهشی آنها بیگانه از زمینه‌های اصلی خود تدوین و ارایه نگردند.

منابع
•    استیگلر، جمیز و هیبرت جیمز؛ شکاف آموزشی، (1383)، ترجمه دکتر محمدرضا سرکارآرانی و علی‌رضا مقدم، انتشارت مدرسه،
•    امام‌جمعه، سیدمحمدرضا و سعیدی رضوانی، محمود: پژوهش‌ حین عمل رویکردی نو در آموزش ضمن‌خدمت (1382)، فصلنامه تعلیم وتربیت، زمستان 81، شماره 1.
•    بازرگان، عباس: اقدام پژوهی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، (1372) فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره 3 و4
•    ساکی رضا: اقدام‌پژوهی راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس، (1383) پژوهشکدة تعلیم وتربیت.
•    گویا، زهرا: تحقیق عمل و کاربرد آن در آموزش (1383)، اقدام پژوهی راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
•    گویا، زهرا: تحقیق عمل آموزشی و اهمیت نقش معلم به عنوان محقق پژوهش در آموزش، (1377)، مجموعه مقاله‌ها، پژوهشکدة تعلیم وتربیت.
•    ظهوری زنگنه و زهرا گویا: اقدام پژوهی و کاربرد آن در ارتقای کیفیت آموزش عالی، 1376، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی.
•    مردیت گال و همکاران: روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم‌تربیتی و روان‌شناسی (1383) ترجمه دکتر احمدرضا نصر و همکاران.
•    مهرمحمدی، محمود: جستارهایی در پژوهش در قلمرو آموزش و پرورش، (1379) پژوهشکدة تعلیم وتربیت.
•    نویدی، احد: بحث اجمالی دربارة ماهیت، اهداف. کیفیت و روایی، اقدام‌پژوهی (1382)، پژوهشنامة آموزشی، ویژه‌نامة شماره 13.
•    مک نیف، جین، لوماکس، پاملا، وایتهد،‌جک: اقدام‌پژوهی، طراحی، اجرا و ارزشیابی، (1382) ترجمه دکتر محمدرضا آهنچیان، انتشارات رشد.
•    Condiffe, ellene, Shulman Lee:Issues in Education Research, Jossey Bass Inc, 1999.
•    Gay, L.R:Educational Research, 1991, Macmilan
•    Reason, Petey:Choice and quality in action Research Practice, www. Both.ac.uk.



تاریخ : یکشنبه 88/7/5 | 8:10 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر

مرد مسنی به همراه پسر 25 ساله اش در قطار نشسته بود. در حالی که مسافران در صندلیهای خود نشسته بودند، قطار شروع به حرکت کرد. به محض شروع حرکت قطار پسر 25 ساله که کنار پنجره نشسته بود پر از شور و هیجان شد. دستش را از پنجره بیرون برد و در حالی که هوای در حال حرکت را با لذت لمس می کرد فریاد زد: "پدر نگاه کن درختها حرکت می کنند" مرد مسن با لبخندی هیجان پسرش را تحسین کرد.  

کنار مرد جوان، زوج جوانی نشسته بودند که حرفهای پدر و پسر را می شنیدند و از حرکات پسر جوان که مانند یک بچه 5 ساله رفتار می کرد، متعجب شده بودند.

 

ناگهان پسر دوباره فریاد زد: " پدر نگاه کن دریاچه، حیوانات و ابرها با قطار حرکت می کنند." زوج جوان پسر را با دلسوزی نگاه می کردند. باران شروع شد چند قطره روی دست مرد جوان چکید. او با لذت آن را لمس کرد و چشمهایش را بست و دوباره فریاد زد:" پدر نگاه کن باران می بارد،‌ آب روی من چکید.

 

زوج جوان دیگر طاقت نیاورند و از مرد مسن پرسیدند: "‌چرا شما برای مداوای پسرتان به پزشک مراجعه نمی کنید؟!"

 

مرد مسن گفت: " ما همین الان از بیمارستان بر می گردیم. امروز پسر من برای اولین بار در زندگی می تواند ببیند!"

 

نتیجه اخلاقی داستان: "آیا بدون دانستن تمام حقایق نتیجه گیری کردن عادلانه است؟."

 




تاریخ : یکشنبه 88/7/5 | 8:10 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر

این طرح در طول سال تحصیلی 89-88 درپایه اول راهنمایی دریک آموزشگاه ازهرمنطقه و در تمامی کشور اجرا می شودودرصورت داشتن نتایج مثبت به تدریج درسال های آینده درهمه ی آموزشگاه هاوپایه های دیگرنیزانجام خواهد شد .

 چون  با همکاری و توجه خاص  گروه آموزش راهنمایی ، قرار است  این طرح با جدیت در استان اصفهان نیز به اجرا در آید بطور خلاصه به نکاتی جهت آشنایی شما عزیزان با اهداف اصلی طرح اشاره می شود.

هدف از این طرح مبادله وارتقای تجارب معلمان و احیای نقش تصمیم گیری معلم در امر تدریس است به نحوی که اورا از یک انتقال دهنده مفاهیم (اپراتور)به معلمی تصمیم گیر و برنامه ریزوفکور تبدیل کند. فردی که در سه بخش زیر توانایی تولید برنامه و اجرای آن را داراست:

-محتوای یادگیری 1

تغییر نگرش معلم به عنوان فردی که اجازه دستکاری و متناسب سازی محتوا، از زاویه توجه به کاربرد یادگیری در زندگی واقعی دانش آموز را دارد.

-روشهای یاد گیری2

الف)یادگیری فعال: تا دانش آموزان درتولید مفهوم نقش داشته باشند.

ب)یادگیری گروهی: تا دانش آموزان در تعامل با هم از هم بیا موزند.

ج)فعالیت علمی، عملی و فکری بیشتر:تا دانش آموزان در تعامل مغز ها با دست ها عمیق تر بیاموزند.

ارزشیابی-3

الف)ارزشیابی مستمر: به عنوان جستجوی موقعییتهایی که می توان ارزشیابی در خدمت یادگیری رادرکلاس محقق کرد.

ب)ارزشیابی پایانی:توجه به رویکرد های جدید در آزمون های پایانی و یادآوری اهمیت اجرای آزمون های عملکردی واستفاده از پرسش های تفکربرانگیزوخلاقیتی

می دانیم که دانش آموزان نیازمندفرصت هایی برای یادگیری به شیوه های گوناگون ومعلمان نیازمند گنجینه ی روش های

یاددهی-یادگیری بر آمده از نظریه های یاد گیری و نظریه های تربیتی هستند.

معلم اندیشه ورز و متفکرکسی است که هم به دانش آموزوهم به موضوع درسی می اندیشد و تلاش می کندبانیازسنجی ازدانش آموز بین این دو پلی بسازد اما در طول سال ها و به تدریج دراین راه تجاربی می اندوزد. به نظر می رسد یکی از راههای دست یابی به اهداف و محور های ذکر شده در با لا استفاده از این تجارب است به نحوی که در دوره آموزشی معلمانی که در طرح شرکت می کنندبا هم و از هم می آموزند که برای شروع تدریس بهترین شیوه های بر انگیزنده ی دانش آموزان چیست ؟

فهم کدام مفاهیم برای دانش آموزان دشوار است؟بااستفاده ازچه فعالیت های موازی می توان درک آن ها را ساده کرد؟

چگونه می توان از دانسته های دانش آموزان در جهت تفهیم مطالب جدید استفاده کرد؟

بهترین روش تدریس برای ارائه هر موضوع کدام است؟

درهرواحدیادگیری، ازکدام نوع ارزشیابی مستمربرای تکوین آموزه هاوبرطرف کردن نقاط ضعف فرآیند تدریس می توان بهره برد؟

اشتباهات و بد فهمی های علمی رایج دانش آموزان در هر موضوع درسی کدامندوچگونه می توان آنهارابرطرف نمود؟

در هر موضوع درسی ،کدام پرسش های پایانی تفکربرانگیزتراست وباعث ایجاد خلاقیت دردانش آموزان می شود؟

وده ها سوال دیگر

همکارانی که برای این طرح انتخاب شده اند بایدعلاوه بر آنکه انگیزه لازم برای شرکت در دوره 32ساعته آموزشی را دارا باشند ضروری است از قبل مطالعاتی در مورد روشهای نوین تدریس مانند:طرح شبکه ای-کاوشگری-ساخت گرایی-بارش فکری-مقایسه ای - اعضای تیم-پژوهش و نوع آوری-دریافت مفهوم و غیره داشته در تدریس تخصصی کتاب مسلط بوده وتوانایی برنامه ریزی درسی را داشته باشند.

اگر شما نیز یکی از 80معلمی هستید که دراین طرح شرکت می کند بدینوسیله بعلت حضور در این طرح بزرگ و تا ثیری که در آینده در آموزش علوم و ریاضی به فرزندان ایران زمین خواهید داشت به شما تبریک می گویم.




تاریخ : یکشنبه 88/7/5 | 8:10 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر

 تصور کنید ؛ با ذوق و شوق فراوان و البته هزینه ای فراوان تر ، گوشی موبایل خود را خریداری کرده اید! اما یک غفلت کوچک کافی است تا با افتادن گوشی در داخل جوی آب و یا حتی سرویس بهداشتی (70% مواقع!) تمامی امید وآرزوهای شما نابود شود! تصور به این موضوع نیز بسیار دردناک است! اما نه! اندکی صبر کنید! هنوز تا نابود شدن کامل گوشی زمان زیادی مانده! در این ترفند قصد داریم تا با معرفی یک ترفند خارق العاده روشی را معرفی کنیم که گوشی شما اگر یک دوش حسابی هم گرفته باشد نجات پیدا کند ! ترفندی که در عین حال عجیب اما کاربردی است !  

 ابتدا به این داستان واقعی توجه کنید !

Ernesto Londo?o ، خبرنگار واشنگتن پست ، پس از یک دوچرخه سواری طولانی به خانه برمیگردد و شروع میکند به شستن دست و رویش ، اما از آنجایی که کیف وسایل همراهش را بدجایی قرار بود ، ناگهان در چند لحظه کیف برمیگردد و گوشیBlachBerry   نازنین ??? دلاریش در درون توالت می افتد!

پس از اینکه از شوک حادثه خارج میشود ، سریع گوشی را از آب خارج میکند ، باتری گوشی را در می آورد و شروع به خشک کردن گوشی با سشوار میکند! اما پس از اندکی هنگامی که میبینید این روش موثر نیست و گوشی نیز وارد حالت کما شده است ، به یکی از دوستانش که در این زمینه تخصص داشته تماس میگیرد و از او کمک میخواهد.

دوست عزیز هم در پاسخ او میگوید که گوشی را در یک ظرف پر از برنج نپخته بگذارد! بله! برنج نپخته!

همگی ما دیده ایم که برنج خاصیت جذب رطوبت دارد و با اصول خیس کردن برنج هم آشنا هستیم ولی این نکته دیگر واقعأ ظریف است!

سر انجام پس از اینکه گوشی یک روز در داخل ظرف برنج می ماند ، کاملأ سالم و مانند روز اولش میشود و بدون هیچ مشکلی قابل استفاده میگردد . این جناب خبرنگار هم تجربه گرانقیمتش را در واشنگتن پست برای عموم نوشته است ، البته آن دوستی که این روش را برای او توضیح داده است نامش فاش نشده چرا که ظاهرأ وی برای یکی از شرکتهای گارانتی یا مشابه آن کار میکند و فاش شدن نامش برای او دردسر ساز خواهد بود .

اما در این زمینه میتوان عمل دیگری را نیز صورت داد :

گوشی که یک حمام اجباری کرده است را بهتر است اول خاموش کرده سپس باطری آن را خارج نموده تا جایی که امکانش هست گوشی را با کاغذها و دستمالهایی که آب جمع می کنند خشک کرده و بعد در الکل برای مدت کوتاهی بخیسانیدش و بعد هم بگذارید خشک شود.

الکل برای خشک کردن قطعات داخلی گوشی بسیار موثر خواهد بود .

این روش شاید قابل ادراک تر باشد! اما کارایی روش اول بیشتر است




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 6:39 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید ...احساساتتان را بیان کنید هیجانات و احساساتی که سرکوب یا پنهان شده باشند به بیماری‌هایی نظیر ورم معده، زخم معده، کمر درد و درد ستون فقرات منجر می‌شوند. سرکوبی احساسات به مرور زمان حتی می‌تواند به سرطان هم بیانجامد. در آن زمان است که ما به سراغ یک محرم می‌رویم و رازها و خطاهای خود را با او در میان می‌گذاریم! گفتگو، صحبت کردن،

کلمات، ... وسیله درمانی قدرتمندی هستند.

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید ... ... تصمیم‌گیری کنید افراد دو دل و مردّد دچار دلهره و اضطراب هستند. دو دلی و بی‌تصمیمی باعث می‌شود که مشکلات و نگرانی‌ها روی هم انباشته شوند.

تاریخ انسان بر اساس تصمیم‌گیری‌ها ساخته شده است. تصمیم‌گیری دقیقاً به معنی چشم‌پوشی آگاهانه از بعضی مزایا و ارزش‌ها برای به دست آوردن بعضی دیگر است.

افراد مردد در معرض بیماری‌های معدی، دردهای عصبی و مشکلات پوستی قرار دارند. اگر نمی‌خواهید بیمار شوید .. ... به دنبال راه حل‌ها باشید.

افراد منفی، مشکلات را بزرگ می‌کنند و راه حل‌ها را نمی‌یابند. آن‌ها غم و غصه، شایعه و بدبینی را ترجیح می‌دهند. روشن کردن یک کبریت بهتر از تاسف خوردن از تاریکی است.

زنبور، موجود کوچکی است امّا یکی از شیرین‌ترین چیزهای جهان را تولید می‌کند. ما همانی هستیم که می‌اندیشیم. افکار منفی باعث تولید انرژی منفی می‌شوند که آن‌ها نیز به نوبه خود تبدیل به بیماری می‌گردند.

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید... در زندگی اهل تظاهر نباشید. کسی که واقعیت را پنهان نگاه می‌دارد، تظاهر می‌کند و همیشه می‌خواهد راحت و خوب و کامل به نظر دیگران برسد، در واقع بار سنگینی را بر دوش خود قرار می‌دهد. مثل یک مجسمه برنزی با پایه‌های گِلی. هیچ چیز برای سلامتی بدتر از نقاب به چهره داشتن

و زندگی کردن با تظاهر نیست این گونه افراد زرق و برق زیاد و ریشه و مایه اندکی دارند و مقصد آن‌ها داروخانه، بیمارستان و درد است.

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید واقعیت‌ها را بپذیرید. سرباز زدن از پذیرش واقعیت‌ها و عدم اتکاء به نفس

ما را از خودمان بیگانه می‌سازد. هسته اصلی یک زندگی سالم، یکی بودن و رو راست بودن با خود است.

 کسانی که این را نمی‌پذیرند، حسود، مقلّد، مخرّب و رقابت طلب می‌شوند پذیرفتن انتقادها، کاری عاقلانه

و ابزار درمانی خوبی است.

گر نمی‌خواهید بیمار شوید ... اعتماد کنید.  کسانی که به دیگران اعتماد ندارند نمی‌توانند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنند و نمی‌توانند رابطه پایدار و عمیقی با دیگران به وجود آورند. آن‌ها معنی دوستی واقعی را درک نمی‌کنند بی‌اعتمادی باعث کاهش ایمان فرد می‌گردد.

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید ... غم را از زندگی خود دور کنید... شوخی، خنده، استراحت، شادی. 

 این‌ها سلامتی را به شما باز می‌گردانند و زندگی طولانی‌تری را برایتان به ارمغان می‌آورند. آدم شاد از این نعمت بهره‌مند است که می‌تواند محیط زندگیش را بهبود بخشد. شوخ‌طبعی ما را از دست دکترها نجات می‌بخشد شاد بودن خودش هم سلامتی و هم درمان است. این مطلب را برای دوستانتان بفرستید تا آن‌ها نیز بیمار نشوند!!!

 اثری از: دکتر دراتسیو وارلا

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 6:39 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر

intel core 2 duo cpu

خیلی طبیعی و بدیهی است که سر آدمی که اطلاع ندارد کلاهی گذاشته یا برداشته شود. مثال بارز این ماجرا به لپ‌تاپ‌هایی مربوط می‌شود که از پردازنده‌های دوهسته‌ای استفاده می‌کنند. در بازارهای جهانی دوگونه لپ‌تاپ با پردازنده دوهسته‌ای با نام‌های Dual Core وCore 2 Duo عرضه می‌شود که در ظاهر اختلاف مختصری با هم دارند اما به قیمت‌ها که نگاه

 می کنید تفاوت‌ها بیشتر جلوه می‌کنند. از این رو در این فرصت قصد داریم مختصری در این باب صحبت کنیم .

پردازنده‌های Dual Core

شاید می‌دانید پردازنده‌های کنونی بازار از یک هسته تا چهار هسته را شامل می‌شوند. بین مدل‌هایی که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار دارد با مدل‌هایی که به طور اختصاصی در دسک‌تاپ‌ها مورد بهره برداری واقع می‌شود تفاوت‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین آن به میزان مصرف انرژی مربوط می‌شود.

این را هم گفته باشم که پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ یا تک هسته‌ای هستند یا دوهسته‌ای و مدل‌های سه هسته‌ای و چهارهسته‌ای در این وادی یافت نمی‌شوند. این را هم بگویم که چندین سال پیش رسم بود که از برخی پردازنده‌های مخصوص دسک تاپ روی لپ‌تاپ‌ها نیز استفاده می‌شد که این رویه شکرخدا در روزگار ما در حال فراموشی است.

اما هر پردازنده‌ای که از دوهسته پردازشی (Core) تشکیل شده باشد را دوهسته‌ای (Dual Core) خطاب می‌کنند از این رو این اصطلاح Dual Core به نوعی اصطلاحی عام است که شامل مدل‌های دوهسته‌ای Intel، AMD و حتی VIA می‌شود.

sony laptop

مشکلی که در ابتدای صحبت بدان اشاره کردم از همین جا نشأت می‌گیرد. همانطور گه گفتیم، شرکت Intel از دو نوع مختلف پردازنده دوهسته‌ای در لپ تاپ‌ها استفاده می‌کند. در واقع Intel مثل همیشه زرنگی کرده و عنوان عام Dual Core را به مدل Pentium چسبانده است. به بیان دیگر اگر روی بدنه لپ‌تاپ عنوان Intel Dual Core قید شده بود، بدانید که با یکی از مدل‌های Pentium Dual Core طرف هستید. مدل‌های این خانواده با T2060، T2080، T2130 و همچنین T2310، T2330، T2370، T2390، T2410، T3200 و T3400 نامگذاری شده‌اند. قرار است مدل جدید Pentium T4200 نیز به زودی در لپ‌تاپ‌ها استفاده شود.

موضوع این نوشتار دلالت بر ضعف این پردازنده‌ها ندارد اما بر این موضوع تاکید دارد که مواظب باشید آنها را به جای پردازنده‌های Core 2 Duo نخرید.

قیمت لپ‌تاپ‌هایی که از این خانواده پردازشی استفاده می‌کنند به طور معمول بین مدل‌های Celeron و Core 2 Duo قرار دارد و استفاده از آن به صراحت مطلوب‌تر از مدل‌هایی است که از شبه پردازنده‌های Celeron بهره می‌برند.

این را هم بگویم و ختم کلام که در لیست نام مدل‌هایی که در بالا بدان اشاره شده است هر چه به انتهای لیست نزدیک شوید با مدل‌های قوی‌تر مواجه خواهید شد و توصیه می‌کنم بی خیال سه مدل اول شوید.

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 6:39 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر